یک ویروس خلاق

1394/02/14 15:48:44

یک ویروس خلاق در باب راهکارهای علمی تبلیغات موفق آمار میدانی نشان می دهد 82% از بودجه تبلیغاتی شرکت های متوسط و کوچک صرف خرید خودکار و سررسید تبلیغاتی می شود ، در ادامه همین تحقیقات نشان دهنده تاثیرگذاری 7%ی این شیوه نامناسب در تبلیغات است ، این نوع تبلیغات یک اشتباه بزرگ استراتژیک محسوب شود. چند برند را با خودکارهایشان به خاطر دارید. احتمال قریب به یقین هیچ برندی را. سر رسیدها و تقویم های تبلیغاتی نیز احتمالا در لیست هدایای شما جای دارند. اما برعکس آنچه که فکر میکنید سر رسید ها و تقویم ها کمترین بازده را دارند و شاید اگر بگویم با چاپ یک سررسید تبلیغاتی پول خود را آتش زده اید دروغ نگفتم. شاید دلیل آن این باشد که اکثر اوقات سر رسیدمان را با یک دنیا مشغله و لا به لای یک عالمه کارهایی که سرمان ریخته ورق میزنیم و اصلا حواسمان به جزئیات نیست. سر رسید برای ما فقط یک سر رسید است. این دو عمومی ترین و در عین حال بدترین هدایای تبلیغاتی هستند که می تواند وجود داشته باشد اما شاید دیگر گزینه های لیست شما کمی بدتر از این باشند. مثلا پتو!! یا مثلا نظرتان درباره روغن 5 کیلویی لادن چیست؟ روی قوطی های حلبی اش هم می توانید آرم و برندتان را درج کنید. کاربردی هم هست و بخانه ی همه مشتریانتان راه پیدا خواهد کرد. قول میدهم برای گرفتن اش صف بکشند. آنچه اهمیت دارد این است که ؛ هدایای تبلیغاتی خیلی پیش تر از ان که یک ترفنند تبلیغاتی باشند یک هدیه اند ، یک فرهنگ اند و یک راه خوب برای ایجاد صمیمیت بین شما و مشتری هایتان. به همین علت است که حتی برند های بسیار قدرتمند؛ هرساله هزینه های قابل توجه و گزافی را خرج هدایای تبلیغاتی میکنند تا مشتری را از یک "مشتری" به یک "دوست" تبدیل کنند. اینجاست که واژه های "مشتری" و "دوست" هم معنی خواهند شد ، دوستان مشتری های شما نیز دوست شما و سپس مشتری شما خواهند شد و شما توانسته اید بسیار هوشمندانه مثل یک ویروس ، واگیر پیدا کنید. اما بی شک برای واگیردار شدن باید متفاوت بود. آدمها به ویروس های قدیمی مقاوم می شوند. مثلا شما اگر آبله مرغان گرفته باشید دیگر این ویروس روی شما بی تاثیر است. بنابراین باید یک ویروس خلاق باشید. "یک ویروس خلاق". جامعه هدفتان را مشخص کنید. جامعه ی هدف بسته به فعالیت مجموعه ی شما متفاوت است اما میتوان گفت برای شما کاملا مشخص و ثابت می مانند. یعنی اگر هدف شما مدیران عالی رتبه اند ، همیشه مدیران عالی رتبه می مانند. اما آنچه متفاوت است راهی است که از آن طریق شما خودتان را به ذهن هدفتان می رسانید. ممکن است مستقیما به خود آن فرد یک هدیه دهید و یا کمی خلاق تر به فرزند آن فرد. حال سوال اینجاست که چه چیزی هدیه دهید. خوب مطمئنا ایده آل این است که هدیه ای دهید که آن فرد به آن علاقمند باشد. اما در دنیای بزرگ تبلیغات تقریبا امریست محال و خنده دار. پس باید هدیه ای انتخاب کنید که عام پسند باشد. مثل روغن نباتی 5 کیلویی! نفیس باشد، هویت و ریشه داشته باشد. شاید اگر مدنی تر و روشن فکرانه تر به قضیه نگاه کنید بد نباشد هدیه ای انتخاب کنید که هنری باشدو حتی فرهنگ و تاریخی غنی را انعکاس دهد. اما خلاقیت را فراموش نکنید. تکنیک "چه" را در تبلیغات فراموش نکنید. شاید در شماره ی بعدی مقاله ای در رابطه با تکنیک "چه" برای تان نوشتم اما در همین حد فعلا بدانید این تکنیک می گوید زمانی تبلیغات شما موثر ، نافذ و به یاد ماندنی خواهد بود که مخاطب بعد از مواجه شدن با تبلیغات شما جمله ای به زبان بیاورد که با "چه" آغاز می شود. مثلا بگوید : "چه" جالب! "چه" زیبا و یا "چه" خلاق....

مشاوره تلفنی با کارشناسان فروش هدایای تبلیغاتی سلام